Vi förstår att det kan låta komplicerat att installera en hiss och att du nog har många frågor, men det är enklare än du kanske tror.
Nedan har vi sammanfattat vad du behöver tänka på och hur hela processen går till.

HÄR KOMMER ETT PAR FRÅGOR SOM VI KOMMER ATT BESVARA I DENNA GUIDEN

  • Behöver jag göra några förberedelser själv innan jag beställer en villahiss?
  • Vilka garantier finns det på våra villahissar?
  • Vilket underhåll krävs?
  • Hur lång tid tar det från beställning tills allting är klart?
En man som mäter

STEG 1. FÖRBEREDELSER

1.1 MÄTNING

Förberedelserna är nog det viktigaste steget när du skaffar en hiss. För detta måste ett antal mått tas där du vill installera hissen. Du kan göra detta själva, eller vi kan göra mätningarna tillsammans.

Det som behöver mätas är maximal bredd, djup och höjd på hisschaktet samt avståndet mellan våningarna så att vi kan beräkna den exakta hisshöjden. Du kommer att få mer exakta instruktioner efter du kontaktat oss.

1.2 SKAPA UTRYMME FÖR DIN HISS

Oftast kräver hissinstallationen att det görs hål i golven mellan våningsplanen, hur många beror förstås på hur många våningar hissen ska nå. Om hissen placeras bredvid en trappa kan man ibland klara sig utan håltagning eftersom det kan finnas tillräckligt fritt utrymme. Innan håltagning måste vi göra en undersökning för att se om det finns ledningar, rör eller andra strukturella hinder som det måste planeras för.

STEG 2. ANPASSNING OCH SERVICE

När vi bekräftat att det går att installera en hiss går vi vidare till nästa steg. Det är nu det roliga börjar, då vi tillsammans diskuterar hissens storlek, färg på hisschaktet, val av matta, design av hissväggar och andra anpassningar du vill ha. Hissens mekanik är av bästa svenska kvalitet och kommer att arbeta pålitligt i bakgrunden, men du har många möjligheter att göra hissens synliga delar till en personlig skapelse skräddarsydd för ditt hem.

Underhåll – Våra hissar kräver inte så mycket fortlöpande underhåll, det handlar mest om att kontrollera systemets oljenivåer och batteriet emellanåt. Om du tecknar ett serviceavtal med oss kommer vi och kontrollerar hissen. Om du använder hissen regelbundet rekommenderar vi att utföra en kontroll minst två gånger om året.

Garantier – Vi ger våra kunder 2 års garanti och garantin gäller för fabrikationsfel, inte skador som orsakats av en olyckshändelse eller för att du hanterat hissen fel.
Vi vill att våra kunder ska känna sig säkra och att de har en fullt fungerande hiss utan problem.

STEG 3. KONTRAKTSKRIVNING OCH BETALNING

Efter att du valt och designat din hiss skriver vi ett köpeavtal som detaljerar hissens utformning och hur leverans och installation kommer att gå till. Nu sker också betalning enligt det sätt som vi kommit överens om.

condato fabriksarbetare

STEG 4. BESTÄLLNINGEN SKICKAS TILL FABRIKEN.

Innan vi meddelar fabriken att påbörja produktionen av din hiss går vi igenom din beställning en sista gång för att säkerställa att vi inte har missat någonting. Vi kommer att be dig att dubbelkolla att alla detaljer är korrekta.

STEG 5. PRODUKTION

När fabriken fått din beställning påbörjas produktionen. Denna tar ca. 2-3 veckor, beroende på typ av hiss och hur du valt att designa den. Produktionstiden är en av de kortaste i hela branschen.

STEG 6. LEVERANS

När din hiss är färdigtillverkad skickas den från Fabrik till dig.
Vi är med dig i hela processen och hjälper till så att allt är förberett inför installationen.

Hiss skruv

STEG 7. INSTALLATION

Installationen kan variera något, beroende på typ av hiss och hur den anpassats. Normalt tar det 2-4 dagar, men ibland upp till 10 dagar. Du kommer att få en närmare uppskattning av installationstid när du beställer hissen så att du är förberedd.

Den totala tiden, från förberedelse till färdig installation är cirka 1,5-2 månader, om allt går som planerat.

STEG 8. UPPFÖLJNING OCH KVALITETSKONTROLL

Efter cirka två veckor kommer vi att kontakta dig igen för att säkerställa att allting fungerar som det ska. Vi kommer även att be dig att ge oss kommentarer på produkten och vår service så att vi kan fortsätta att leverera bästa möjliga kundnöjdhet.